Menighetens misjonsprosjekt

Menghetens misjonsprosjekt er et samarbeid mellom Flekkerøy menighet og Flekkerøy misjonsforening.

Tidsrom: 2020 – 2022. Misjonsland: Estland.
Misjonsarbeid – barne-/ungdoms-/menighetsarbeid i Estland gjennom Det Norske Misjonsselskap.
NMS har sendt misjonærer til Estland f.o.m. 2003, og samarbeidet ble videreført med en ny fem-årsperiode frem til 2023.

Spesielt fokus på:
– Barn og Unge.
– Plante og utvikle misjonale menigheter.

Hovedfokus på 2 nye menigheter:

– Mustamae (en forstad til Tallin) –her er det mange boligblokker, og nå bygges ny kirke, der de har tatt i bruk kontoret, etter at de måtte flytte ut av lokaler i kjelleren på bydelshuset.
Menigheten har utviklet seg fra ei husgruppe i 2008 og til nå med ca. 150 medlemmer.

Nøkkelord for virksomheten er: Misjon, diakoni, barne- og ungdomsarbeid og bibelstudium.
De driver også en gjenbruksbutikk.
Kirka her har en total-ramme på ca. NOK 11 mill., hvorav de hittil har samlet inn ca. NOK 7 mill. både lokalt og gjennom gaver fra Norge (NMS), og vennskapsmenigheter i Finland og i England

– Saku (et par mil sør for Tallinn). Denne menigheten ble grunnlagt i 2013 med 12 medlemmer, og har nå ca. 120 medlemmer. Menigheten holder til i et gammelt bedehus, men har startet bygging av ny kirke, som er under tak pr. 1.12.2019, så nå har de tatt i bruk noen av rommene der.

Her er det ungdomsarbeid og et gospelkor.
Fantastisk å oppleve menigheten som et svar på bønn fra de eldre i distriktet som ble undertrykt under Sovjet-tida.
Også her mangler man ca. 3,5 – 4 mill. før kirkebygget er helt ferdig.

Tror vi har mye å lære av kirken i Estland når det gjelder å nå ut til de som kjenner lite eller ingenting til kristen tro!!

Litt om utfordringene i Estland:
– Alkohol-misbruket er høyt i Estland, og fører ofte til at far forlater familien. Tilbake sitter kone og barn som får en enda tøffere hverdag. Arbeidsledigheten er høy, og det er ikke lett for alenemødre å finne seg jobb.
– Hvorfor kommer det ikke gutter og menn? Skal vi slå oss til tåls med at det stort sett er kvinner i menigheten vår?
Det var da man begynte å tenke høyt om et eget mannsarbeid i menigheten, der man også inkluderer fotball, undervisning om Jesus og om det å være mann.
Jobber med å finne en sunn balanse mellom utadrettet og innadrettet virksomhet for de døpte/konfirmerte medlemmer.

Årlig målsetting: Kr. 150.000.

Oppnås gjennom:
– Bidrag fra Rasken, Sennepskornet og Sydkorset, kr. 70.000.
– Misjonsoffer på de gudstjenestene Misjonsforeningen er ansvarlig for: 5 – 6 gudstj. i året for NMS kr. 45.000.
– Misjonsoffer til misjonsprosjektet på 4 forordnede gudstjenester pr. år (2 vår/2 høst) kr. 35.000.